Världens Viktigaste Yrke

Förr i tiden, alltså innan det man kallar dagens samhälle, var det föräldrarna som lärde sina barn vad de behövade kunna för att ta över gården, skomakeriet, snickeriet eller vad det nu var frågan om. Så fungerar det dock inte idag, i det som vi kallar dagens samhälle.

Fem dagar i veckan skickar föräldrarna sina barn till skolan med tron om att barnen ska lära sig saker. Förväntningarna är dom att efter nio eller tolv år så har barnen lärt sig allt de behöver för att klara sig vidare i livet. Alltså har lärarna världens viktigaste jobb. Vissa kanske tänker att jag har fel och påstår att tex läkare, poliser och barndkåren är viktigare för de räddar ju faktiskt liv. Men NEJ så är det inte. Dessa personer som får de viktiga jobben måste ju först gå i skolan. På samma sätt som du i ettan, tvåan och trean får de kunskaper (läsa, skriva räkna) som behövs för att du ska kunna lära dig andra saker (historia, politik, naturvetenskap osv.) får du genom hela din skolgång den kunskap som behöva för att du ska kunna ta dig vidare i livet.

Lärarnas största och viktigaste uppgift är att ge barnen denna kunskap. Samtidigt ska dem se till så att alla barn mår bra, hänger med i skolan, planera, ha bra kontakt med föräldrarna, vara en bra förebild, reda ut bråk, hålla koll på vilka barn som har speciella svårigheter och individuella behov, ha någon sorts koll på att barnen även har det bra hemma, gå på pedagogisk afton, hålla i utvecklingssamtal, vara uppdaterad om utvecklingen inom läraryrket osv, osv.

Min mamma är lärare och jag har ju sett hur mycket hon sliter (fast hon älskar sitt jobb måste jag understryka). Jag jobbar själv för tillfället inom skolans värld och lär mig massor varje dag. En bra lärare är a och o för att barnen ska få en bra framtid.

Tack alla lärare, för att ni finns. Ni är väl värda era långa sommarlov och om jag hade fått bestämma hade just ert yrke varit det mest välbetalda yrket.


Kommentarer
Postat av: Nina

Tack Hanna!! O ja upp till kamp för läraryrket!! O tack Hanna för våra diskussioner om lärandet och allt som hänger med... Spännande och du har alltid så kloka tankar, det gör mig stolt!!

2009-09-23 @ 22:06:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback