Nu skulle jag behöva någon att snacka med..

Helst någon som här läst den texten som jag håller på att läsa nu. Den heter "All makt åt medierna, eller ge folk vad folk vill ha". Texten är iofs 10 år gammal så jag tvivlar på att allt som står i texten stämmer. Men även om texten inte är helt up to date så är den väldigt intressant. Den handlar om mediernas, poitikernas, annonsörernas och medieägarnas påverkan på samhället och demokratin. Funkar det att ha bara kommersiell media eller måste vi pusha för public sevice? Är nyheterna och granskningarna som görs av kommersiella medier att lita på till 100% eller ha de blivit köpta?

En sak som författaren (McChesney) tar upp är att ett kommersiellt internet inte kan bli ett forum för allmänheten. Där tror jag i alla fall att han hade fel. Han trodde också att det skulle vara omöjligt att bryta dagens mediers "nästan-monopol" via internet. Jag tror han hade fel där med. Visst är det så allt folk kan bli hörda genom bloggar och andra sociala nätverk om man vekligen vill och lägger ner tid på det? Visst finns det många tidningar, tidskrifter och andra medier att få tag på över internet och som verkligen når ut till folk?

Nu ska jag läsa vidare..

Natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback