Grejen med Sverige

I Sverige har jag min familj och vänner. När man har varit borta en länge tid inser man riktigt hur viktiga de är.
Det är i Sverige jag har växt upp. Det är där jag har lärt mig det mesta av det jag kan och det är där jag har skaffat mig en uppfattning om saker och ting och skapat mina egna värderingar. I Sverige har vi traditioner som jag har växt upp med och uppskattar väldigt mycket.

Sverige, precis som alla andra länder, har sina problem. Men i det stora hela har Sverige ett fungerande och bra system. Det är inte överbefolkat och de flesta har det bra. Även om många svenskar känner att de hade kunnat leva utan de tråkiga vintrarna så lovar jag att årstider hade man saknat om man hade varit utan dem. Tänk att aldrig få se hur hela landet vaknar till varje år i April och alla människor bara lyser upp och sprudlar av glädje.
Vi får heller inte glömma bort att Sverige har underbart vacker natur. Vårt avlånga land kan erbjuda allt från höga berg i norr till stora slätter i söder samtidigt som vi har skärgård och skogar.

Att vara borta från Sverige en längre tid sätter saker och ting i perspektiv. Visst finns det saker som vi svenskar skulle må bra av att lära oss av amerikanarna (som att vara lite trevligare mot främlingar) men framförallt finns det saker som man i vanliga fall tar för givet som man nu har lärt sig uppskatta väldigt mycket. En amerikan kanske inte hade sagt att livet i Sverige är bättre men jag tycker det. Men det är ju för att det är mitt sätt och leva och se på saker. Jag kommer aldrig ångra eller glömma min tid här för detta året har varit underbart men jag hade aldrig valt att bosätta mig här i resten av mitt liv. Jag vill leva, jag vill dö i Norden.


Kommentarer
Postat av: Malin-Hockeyfruga

ja visst hade man saknat fallande snö iaf..!!

Postat av: maria

du var säkert mogen redan innan du for din kos, men hanna vilka insikter ! hoppas vi ses när du kommer hem, det hade vart kul :) jag ska ha det super i Belin ! Kram

2009-05-04 @ 06:37:05
URL: http://mariaohlin.blogg.se/
Postat av: pappa

min kloka dotter

2009-05-04 @ 06:57:45
Postat av: pappa

GRATTIS PÅ 20-ÅRS DAGEN :-)

2009-05-04 @ 07:40:25
Postat av: Nina

Vilken tur för oss, att du vill hem! <3

2009-05-04 @ 21:29:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback