Ingen traditionell Skåning

Jag älskar Stockholm. Jag har inget emot stockholmare. What's not to like? Det finns exakt lika många dryga skåningar som det finns dryga stockholmare. Skåningar gillar inte stockholmare för att man har fått för sig att de tycker att de är lite finare och lite bättre än alla andra för att de är från huvudstaden. Stekar- och pappa-betalarstilen är också något som många stör sig på. Men hallå kom inte och säg att ni har inte sett stekare i skåne och resten av landet? Det är bara det att det är en mer koncentrerad mängd i sthlm. Stockholmare påstår att skåningar är dryga och att de inte förstår vad vi säger.

Det som är den största skillnaden mellan stockholmare och skåningar är ju hur vi pratar. Bara det skapar ju ett krig i sig. Skaaa vi gliiiida ner på söder och chacka en macka? Gå o himta en spann me vann så ja kan koga lide pantofflor. Okej, det var nog ett dålig exempel för en stockholmare skulle mycket väl kunna använda den meningen men du skulle nog få leta ganska så länge och grundligt innan du hittade en skåning som använde just det uttrycket. Den största skillnaden är r, u och o. R lägger en skåning låångt bak på tungan och en stockholmare framme på tippen. Rrova själv att byta, det bli enorm skillnad. U och o tycker stockholmarna att vi skåningar blandar ihop och att det låter på samma sätt. Det finns ju en hel del ord som en skåning skulle använda som man inte förstår i sthlm. Men det är kanske inte så konstigt eftersom Skåne har ju faktiskt tillhört Danmark  en gång i tiden. Men jag undrar om det egentligen spelar någon roll om det heter en eller ett kexchoklad?

Stockholm och Skåne har ju en viktig sak gemensamt. Eller egentligen två. Den första är ju otroligt vacker natur. Den andra är ju att de attraherar varandras invånadre. Stockholmare kanske påstår att de tycker Skåne skulle tillhöra Danmak och att skåningar är dryga men lik förbannat kommer de hit varje sommar. Västkusten lockar stockholmare. Falsterbo och Båstad (inte bara under tennisveckan) är populära resmål. Sen hörde jag på radion här om dagen att var tionde skåning väljer att resa till sthlm under sommaren. Det är 130 000 skåningar som invaderar sthlm under sommaren.

Erkänn, vi gillar varann och varandras hemorter. Det är bara en image.

Kommentarer
Postat av: The American

Stockholm rocks! It was good to see you Hannah! Hope to see you again. Have fun at the horse show! Party hard like SB!

Postat av: maria

jag håller med dig! överlag tror jag att sthlmare/ skåning inte har något emot varann egentligen. det är ju bara den där ynka procenten (som vanligt) som ställer till det.



hur man pratar, eller på vilken ort man befinner sig på utgör ju faktiskt inte hurdan man är. jag är som du, jag älskar stockholm! jag tycker faktiskt att det är spännande att komma till en majoritet och vara sjukt annorlunda - liksom, man är ju alltid i centrum även om en del hönshjärnor kan kläcka ur sig någon spydig kommentar. men sånt möter man ju hemma med.



jag har sökt media& kommunikation. var lite inne på journalistik först, men jag vet inte - jag tror det blir tufft att få jobb sen :/



det ska bli superduper kul att träffa dig! jag är helt hypad. frågar ralle hela tiden om han har koll på allt. vad bra att jag läste ditt inlägg om kött. då kan du, jag o johanna knapra kyckling eller fisk istället. vet du om någon annan har några andra särskilda behov liksom? jag tror inte att ralle tänker på det :P känner att jag kommer vara lite kökspersonal de här dagarna. men sånt gillar jag. oj, vad jag babblar. nu ska du få jobba igen!



vi ses snart, heeeejsvejs! Kram

2009-07-08 @ 17:36:33
URL: http://mariaohlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback