Funderare

Jag har nu slutat med att spela Taipei dag ut och dag in här på jobbet. Har istället gått över till att allmänbilda mig. Eftersom jag alltid har varit intresserad av världen, länder och geografi så har jag idag googlat en massa länder för att på ett hum om hur där ser ut egentligen. Har lärt mig att alla länder som jag tänker som "fattiga" och "u-länder" också har storstäder som fungerar som våra. Teheran, Iran kan vi ta som ett exempel. När någon säger Teheran så accosierar jag inte till höghus och skyskrapor. Men tji fick jag.

Det som fascinerade mig mest var nog huvudstaden i Saudiarabien, Riyadh. Jag har alltid vetat att Saudiarabien är ett rikt oljebaserat land och att de är muslimer. Men that's it. Hanmade på Svenska Ambassadens hemsida där man kunde läsa mer om hur det är att vara västerlänning och befinna sig i Saudiarabien. Kvinnor får inte köra bil eller åka kommunalt. Inte heller vara ute utan sin man eller nära skäkting. När man går på stan måste man kunna bevisa att man är gifta eller släkt för annars kan man bli utsatt för förföljning och annat. Kvinnan kan även bli anklgad för prostitution och då är straffen stening, piskning eller rent av döden. Hela landet styrs av den muslimska kulturens regler och brott mot dem kan så allvarliga konsekvenser. Det är alltså farligt att vara västerlänning i Saudiarabien. Speciellt för kvinnor.

Sen till det som förvånar mig mest. Precis under länken till ambassaden finns en annan länk. Till svenska skolan i Riyadh. Barnen som bor där har förmodligen en pappa (mamman kan ju inte jobba där) som jobbar inom oljebranschen och tjänar multum med pengar. Men inte för alla pengar i världen eller allt smör i Småland hade jag velat att mitt barn skulle växa upp där. Inte efter allt jag har läst. Jag kanske låter främlingsfientlig efter detta uttalande, so be it. Jag skulle aldrig kalla mig själv rasist men alltså, jag tvärvägrar att låta min dotter skyla sig från topp till tå och avtså från att dansa eller spela musik offentligt. No way. Folk får väl tycka och tänka som dom vill men det gäller även mig och min familj. Oss ska ingen förtrycka.

 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Amen to that sistah!

2009-07-21 @ 20:06:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback