8 år och 3 månader

Så lång tid har det gått sedan jag åt kött senast. Med kött menar jag då griskött, nötkött osv inte fisk och fågel. Jag kommer ihåg min sista rätt. En ganska så god köttfärssås hemma hos Nellhags på vårterminen i femman. Sedan dess har jag bara råkat få i mig en enda nugget som jag trodde var en chicken nugget men det visade sig vara fel. Utöver detta har jag varit felfri. Under en period av stod jag även från fågel men pga att jag var dålig på att ta mina proteintabletter så var jag tvungen att börja igen.

Hur kommer det då sig att en tjej som ens har fyllt 12 bestämmer sig för att inte fortsätta äta kött? Det är faktiskt inte som många tror att jag tycker synd om djuren när vi dödar och äter upp dem. Nej det är snarare hur de behandlas innan och under slakten. Framförallt innan. Det började med att jag kollade på ett nyhetsprogram och ett inslag visade hur kor och grisar transporterades i lastbilar. Grisarna var packade ovanpå varann, människorna piskade, sparkade och trampade på dem. Jag blev väldigt ledsen och arg för jag har uppfattningen att bara för att djur inte kan tänka som vi människor så kan de också känna smärta. Bara för att vi människor är det mest utvecklade och komplicerade som finns på jorden så har vi inte större rätt att skada och utnyttja naturens resurser och djur. Alla djur, oavsett storlek och intelligens har rätt till denna jord.

Jag argumenterar inte emot att vi ska äta andra djur. Det är naturens lag. Djur äter andra djur så är det bara. Det är därför jag har valt att äta fisk och frigående fågel. Fisken speciellt lever i fritt i havet som det är meningen att den ska göra enda till den dagen då den fiskas upp. Jag skulle egentligen inte ha något emot att äta vilt, de lever ju också som de ska. Men jag har aldrig varit en människa som tycker att kött är exeptionellt gott så jag står nog över.

När alla kor har flyttat från trånga spiltor till stora ängar, alla grisar slipper dela tre kvadratmeter med tre andra grisar och istället får vara ute och böka i stora leriga hagar och alla kycklingar har flyttat från sina skokartonger ut i friska luften då, ja först då ska jag börja överväga att äta kött igen. Sorgligt nog tror jag inte det kommer hända inom den närmaste tiden.

Jag hade velat säga till alla råa människor som har hjärta att behandla djuren på alla tänkbara elaka sätt. TÄNK OM DU VAR GRISEN! Tänk dig att du har andra grisar under, över och runt om dig. Du fårstår inte vart du ska eller varför. Du vet bara att om du inte rör dig framåt så är det någon som piskar dig. Under stressen och trängslen biter en annan gris av dig din knorr. Du vet inte vart du är vart du ska du kan bara känna smärtan, rädslan och stressen. Detta pågår från den dagen du föds till dagen någon kommer från ingenstans och dödar dig på ett väldigt smärfullt sätt.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Du e så klok!! Love...

2009-07-06 @ 20:34:01
Postat av: Anonym

Den sista delen du skrev fick du mig att tänka på IIVK...Låter som när judarna blir förda till koncentrationslägren... vilket också får mig att tänka på att passa på att tipsa dig om "pojken i den randiga pyjams" eller vad den heter.. en jätte gullig/hemsk film..:)

och nu det sista.. DU är verkligen klok och den mest godhjärtade personen jag någonsin träffat/känt!

Lots och love love love love love TT

Postat av: Sofia

Kycklingarna är de som far mest illa.

Själv slutade jag äta kött när jag kom hem till Sverige nu över sommaren. Men äter då och då vilt.

2009-07-07 @ 17:43:53
URL: http://sofiagjerstad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback