God Fredag

Positivitetsklubben, anteckna!

Har ni funderat på hur många småsaker i vardagen som kan göra en glad men som man många gånger glömmer bort att tänka på och uppskatta.

Exempel:

När läraren säger WOW när han ser fotogafiet man har tagit (så litet ord så mycket känslor)
När någon ler emot en utan någon egentlig anledning.
En god bok.
Tanken på att vi lever i ett land (oj jag menar länder) men så många möjligheter och tillgångar.
En kram.
Solen.
Mjukisbyxor (haha, eller det kanske bara är jag som blir glad av det)
Träna ( i alla fall känslan efteråt)
Ett nystädat rum.
Dansa.
God mat.
Ett gått skratt.
Bra musik.
Vänner och familj (man bör uppskatta att man har dem varje dag även om de går en på nerverna ibland)
Naturen omkring oss (det är lätt att bli hemmablind)
En god doft.
En hjälpande hand (får oftast båda parter att må bättre)
En lång promenad.
En komplimang.
Ett brev i posten.

Allt detta och mycket mer springer vi på titt som tätt men jag är tveksam till att man tänker på att uppskatta allt bara för att man har en miljon saker som snurrar runt i huvudet. Fråga dig själv vad du tänker på innan du somnar på kvällen? Ser du tillbaka och håller fast vid de fina orden någon sa till dig under dagen, hur god middagen var eller hur fint det var vid vattnet när du tog en promenad tidigare på dagen? Eller tänker du på hur du absolut inte vill gå till skolan/jobbet dagen efter, hur irreterad du är på att du inte har fått tid till att betala räkningarna eller att du gjorde av med lite för mycket pengar när du köpte den där tröjan som du har velat ha så länge. Jag tror att det du har i huvudet när du somnar finns med dig under hela natten och om det var något tråkigt eller jobbigt som du tänkte på så blir det åtta timmar av tråkigt drömmar även om det kanske är undermedvetet.

Jag säger inte att jag gör rätt hela tiden och att jag inte tänker tråkiga tankar för det gör jag ofta. Men det slog mig idag hur bra jag mådde av att veta att jag hade gjort något bra när min lärare sa WOW om min bild. Jag ska ta med mig detta och komma ihåg hur skönt jag tyckte det var att cykla hem i solen, hur skönt det är att sitta här och blogga och lyssna på bra musik. Njuta av att det är helg!

Tänk fler glada än negativa tankar (vissa negativa tankar måste man ju ha ibland) då tror i alla fall jag att du blir en lyckligare människa och med det lever längre!

Sköt om er nu!
Hanna

Kommentarer
Postat av: Nina

Vilket klokt inlägg Hanna och du har så rätt så... På en föreläsning jag var på sas det att enligt undersökningar tänker vi 95 procent negativa tankar om dagen; Usch vilket dåligt väder. Oh vad här e stökigt. Om man bara var ledig. Maten e inte god. osv osv... Jag håller med dig Hanna; Vi måste bli bättre på att njuta och uppskatta... Puss på dig min sköna dotter!! <3

2009-02-28 @ 10:19:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback