Dagens ord: Tuppjuck

Både för att jag fick det idag och för att det är ett roligt ord.

Ordet betyder att man blir irretrad = får tuppjuck. Det betyder alltså inte att man börjar gala som en tupp och gör juckrörelser.

Det var min mamma som introducerade ordet för mig för många, många år sedan. Det tog mig ganska många av de åren innan jag insåg vad det var jag sa egentligen (inte för att jag använder ordet för ofta, det leder nämligen alltid till väldiga skrattanfall).

Jag fick i alla fall tuppjuck inne på Old Navy idag när jag skulle betala. Hamnade bakom en mexikansk kvinna med en miljon plagg. När hon har försökt övertala tjejen i kassan att det stod ett billigare reapris på allt inne i affären. När hon skulle betala rotade hon efter cash i alla miljoner fack i hennes väska. Hittar inte tillräckligt och frågar om hom kan betala resten med kort. Då är bara problemet att hon hittar såklart inte kortet heller när hon går igenom sina miljoner fack. Det slutar med att hon tar fram en check. Innan den är påskriven och inskriven i datorn alltså.. Jag och kvinnan bakom mig har då stått och himlat med ögonen i MINST tio minuter en kvart. ILLA. 

På vägen hem när jag funderade ut detta inlägger såg jag ett tupp (inte riktig dock) i en trädgård. Vad är oddsen? 

  

Kommentarer
Postat av: pappa

första gången jag hörde tuppjuck var nån gång på 80-talet, Bosse Nilsson sa det tror jag (gitarristen i Prebens Pågar)

2009-02-10 @ 07:14:44
Postat av: Kicki

Hhahahaa kan sååå tänka mig situatonen! Hanna står där och trampar och vet inte riktigt om du ska skita i det hela men sen så tänker du "Nä, inte fan ska nån liten mexikana-tant stå i vägen för mitt klädköp!" och så står du bestämt kvar, och får istället tuppjuck på kärringen. Tuppjuck är förövrigt ett jävla bra ord som är sjukt underskattat!

Postat av: ove pettersson

Jag är infödd Stockholmare och har alltid trott att tuppjuck betyder okontrollerad ilska. Man blir så arg att man inte längre kan kontrollera sig, man får tuppjuck!

2011-08-18 @ 19:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback